Κυριακή 25 Ιανουαρίου 2009

Πρόγραμμα Επιμόρφωσης ενηλίκων "Γεωμυθολογία"


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
 ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΥΛΙΔΑΣ , ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ-ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΑΡΙΝΑ, ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΘΝΙΚΟ KAI ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ , ΤΜΗΜΑ ΓΕΩΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΤΟΜΕΑΣ ΔΥΝΑΜΙΚΗΣ - ΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ, ΦΟΥΝΤΟΥΛΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, ΕΤΑΙΡΟΣ  ΛΙΘΟΥΑΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΣΚΛΗΡΥΝΣΗΣ , ALDONA DROSEIKIENE, ΕΤΑΙΡΟΣ  ΟΙΚΟΓΝΩΣΙΑ, ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ, ΕΥΤΥΧΙΟΥ ΕΥΗ, ΕΤΑΙΡΟΣ
GRUNDTVIG: Εκπαίδευση ενηλίκων
Τι είναι το GRUNDTVIG; Η δράση Grundtvig είναι μέρος του στόχου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την δια βίου εκπαίδευση, σε ευρωπαϊκό επίπεδο καθώς επίσης και σε κάθε μια από τις συμμετέχουσες χώρες। Στηρίζεται στην προηγούμενη δράση εκπαίδευσης ενηλίκων, (1995-99) αλλά είναι μεγαλύτερη ως προς το πεδίο γνώσης. Καλύπτει όλα τα επίπεδα και τους τομείς της εκπαίδευσης ενηλίκων. Εκτός από την εκπαίδευση που πραγματοποιείται μέσα στο επίσημο ή μη-επίσημο σύστημα, καλύπτει επίσης την εκμάθηση που πραγματοποιείται σε πιο άτυπη βάση, όπως η αυτόνομη μάθηση/ Στοχεύει στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής διάστασης της δια βίου μάθησης. Υποστηρίζει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων με σκοπό να βελτιώσει την δυνατότητα πρόσβασης και την ποιότητα της εκπαιδευτικής παροχής για τους ενηλίκους, με τη βοήθεια της ευρωπαϊκής συνεργασίας। Παρουσιάζει μια μεγάλη ποικιλία εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Οι τελικοί δικαιούχοι είναι ενήλικοι που σε οποιοδήποτε στάδιο της ζωής τους επιθυμούν να μάθουν. Τη γενική ευθύνη για τη δράση Socrates- Grundtvig έχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Grundtvig 2 : Συνεργασίες μάθησης.Η συνεργασία μάθησης Grundtvig 2 είναι ένα πλαίσιο για μικρής κλίμακας δραστηριότητες και συνεργασίες μεταξύ οργανισμών που εργάζονται στον τομέα της εκπαίδευσης ενηλίκων.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Το πρόγραμμα ΣΩΚΡΑΤΗΣ/ GRUNDTVIG 2 με τίτλο: GEOMYTHOLOGY , ξεκίνησε από την Αντιγόνη Κρανιώτη, αναπληρώτρια υπεύθυνη του Κ.Π.Ε. Στυλίδας ।Το Φλεβάρη του 2006 πραγματοποιήθηκε προπαρασκευαστική επίσκεψη στη Στυλίδα, με τη συμμετοχή τριών υποψηφίων εταίρων από :ΕσθονίαΓερμανίαΤουρκίαΤο πρόγραμμα κατατέθηκε τον Μάρτη του 2006 με αιτήσεις συμμετοχής από 7 χώρες:Γερμανία, Εσθονία, Ιταλία, Κύπρο, Λιθουανία, Ρουμανία και Τουρκία και εγκρίθηκε με την συμμετοχή της Λιθουανίας και της Κύπρου και είναι 3ετους διάρκειας. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
 Οι Κλιματικές περιβαλλοντικές και γεωμορφολογικές αλλαγές κατά τη διάρκεια των τελευταίων χιλιάδων ετών σε σχέση με την Ελληνική μυθολογία. Η συμβολή των Ελληνικών μύθων στην ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού πολιτισμού και η συσχέτισή τους με ευρωπαϊκούς μύθους. Η Γεωμυθολογία στην περιβαλλοντική εκπαίδευση και την αειφορική ανάπτυξη με τη δημιουργία και λειτουργία Γεωμυθολογικών Πάρκων.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
 Συνέδρια, Σεμινάρια Εργαστήρια Εργασίες πεδίου Επίσκεψη σε μουσεία. Δημοσίευση των μελετών, των εργασιών, του εκπαιδευτικού υλικού, ως αποτέλεσμα των δραστηριοτήτων του προγράμματος .
Τα αποτελέσματα της συνεργασίας μας … Το σχέδιο έχει μεγάλο αντίκτυπο στο εκπαιδευτικό προσωπικό του κέντρου. Νέοι δρόμοι ανοίχθηκαν, μεταξύ επιστημόνων διαφορετικών βαθμίδων εκπαίδευσης, διαφορετικών κατευθύνσεων και από διαφορετικές χώρες της Ευρώπης. Στις συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα,την Κύπρο και την Λιθουανία, έγινε μια διαθεματική προσέγγιση του θέματος. Αναζητήσαμε τους κοινούς μύθους, τις κοινές ρίζες, την κοινή καταγωγή। Β) Οι περιβαλλοντικές αλλαγές που έγιναν κατά το παρελθόν στο περιβάλλον, επηρέασαν την διαδρομή του Homo Sapiens στην Ευρώπη. Σήμερα οι κλιματικές αλλαγές που παρατηρούνται στον πλανήτη επηρεάζουν όλους τους κατοίκους της Ευρώπης. Η αναζήτηση κοινών μύθων, κοινών ριζών, κοινής καταγωγής, βοηθά τους λαούς να κατανοήσουν την αναγκαιότητα κοινής αντιμετώπισης και κοινών στρατηγικών, για την επίλυση των σημερινών προβλημάτων, σε μια κατεύθυνση αειφορικής ανάπτυξης. Γ) Εκπαιδευτές που έχουν αποκτήσει σφαιρική άποψη για το αντικείμενο, είναι σαφές ότι επηρεάζουν, ευαισθητοποιούν και εκπαιδεύουν τις ομάδες - στόχους έτσι, ώστε να δημιουργηθούν τοπικές ομάδες δράσης και διαχείρισης χώρων ιδιαίτερου κάλλους και ιστορίας ,που υπάρχουν στην κάθε περιοχή, με τη δημιουργία ΓΕΩΠΑΡΚΩΝ που θα περιλαμβάνουν στοιχεία μυθολογίας, ιστορίας, γεωλογίας, παράδοσης, περιβάλλοντος, οικολογίας, οικοτουρισμού, κλπ.  Πιστεύουμε ότι η συνεργασία που είχαμε με τους εταίρους, τόσο στις συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν σε Ελλάδα και Κύπρο, όσο και στην ηλεκτρονική και τηλεφωνική επικοινωνία, ήταν πολύ θετική।Η μεταξύ μας επικοινωνία απέδειξε ότι, άνθρωποι με διαφορετική εκπαίδευση και κουλτούρα,από διαφορετικές χώρες, μπορούν στα πλαίσια των προγραμμάτων, να ανταλλάσουν ιδέες, απόψειςκαι σκέψεις για το παρόν και το μέλλον της χώρας τους, της Ευρώπης, του κόσμου και να αποκτήσουννέες στάσεις και συμπεριφορές στα πλαίσια μιας αειφόρου ανάπτυξης. Ακολουθήσαμε το πρόγραμμα δράσης που είχαμε συμφωνήσει και παρατηρήσαμε ότι έχουν γίνει κοινές προσπάθειες στην εύρεση της κατάλληλης ομάδας στόχου, στην αναζήτηση τοπικών μύθων και στην προσπάθεια ερμηνείας τους . Στα σεμινάρια που οργανώθηκαν στα πλαίσια των συναντήσεων, διαπιστώσαμε τις κοινές αξίες ,την κοινή καταγωγή και το κοινό μέλλον που έχουν οι λαοί σε κάθε γωνιά της Ευρώπης. Η εταίρος από την Λιθουανία, που εφαρμόζει το πρόγραμμα σε άτομα με σκλήρυνση κατά πλάκας ,έδωσε μια άλλη διάσταση του προγράμματος. Η αναζήτηση μύθων, θρύλων κλπ। βοηθά ανθρώπους με προβλήματα υγείας, να ξεχάσουν το πρόβλημα τους ( ψυχολογική υποστήριξη). Μια άλλη διάσταση που προέκυψε, είναι η συμβολή της «Γεωμυθολογίας» σε μια αειφόρα τουριστική ανάπτυξη.( Εναλλακτικός εκπαιδευτικός τουρισμός με τη δημιουργία ΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΠΑΡΚΩΝ).Οι μελλοντικοί οικονομικοί τουριστικοί πόροι των χωρών της Ευρώπης, θα προέρχονται από την παροχή Τουριστικών Υπηρεσιών υψηλού επιπέδου. Το πρόγραμμα είχε πολύ θετική επίδραση στις δράσεις του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.Το πρόγραμμα επιμόρφωσης ενηλίκων GRUNDTVIG 2,ανοίγει τους ορίζοντες των δράσεων των μελών της παιδαγωγικής ομάδας, γιατί δεν περιορίζεται μόνο στην μαθητική κοινότητα αλλά επεκτείνεται στην εκπαίδευση ενηλίκων της τοπικής και Ευρωπαϊκής κοινότητας.  Το πρόγραμμα « Γεωμυθολογία» δίνει το έναυσμα σε ενήλικες, εργαζόμενους στην πλειοψηφία τους αλλά και συνταξιούχους, για να μάθουν :

-Την ιστορία και την προϊστορία του τόπου τους.

- Να κατανοήσουν τις περιβαλλοντικές αλλαγές που προσπάθησαν να εξηγήσουν οι μύθοι αυτοί.

-Να καταλάβουν ότι το περιβάλλον μεταβάλλεται συνεχώς.

-Να αντιληφθούν την ανθρώπινη παρέμβαση στις αλλαγές αυτές (πχ η κλιματική αλλαγή ) και τις δράσεις που πρέπει να γίνουν στην κατεύθυνση μιας ανάπτυξης, με σεβασμό στο περιβάλλον(περιβαλλοντική διάσταση)

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ - ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ :

1η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ των ΟΜΑΔΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ,στην ΕΛΛΑΔΑ από τις 28 Νοεμβρίου μέχρι τις 3 Δεκεμβρίου 2006.

Κατά τη διάρκεια της εφαρμογής του προγράμματος, οργανώθηκαν 3 συναντήσεις με τους εταίρους.δράσεις:

Κατά την διάρκεια της επίσκεψης στην Ελλάδα είχαμε:

- Γνωριμία του Αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού, επίσκεψη σε αρχαιολογικούς χώρους, Ακρόπολη κλπ.

- Συνάντηση εργασίας στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δραπετσώνας (Πειραιάς)

- Συνάντηση εργασίας με την ομάδα-στόχο, στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Στυλίδας

.- Συνέντευξη τύπου και εκπομπή, με θέμα την «Γεωμυθολογία» στο Star channel της κεντρικής Ελλάδας.

- Σεμινάριο για την Γεωμυθολογία σε συνδιοργάνωση με τα ΚΠΕ Στυλίδας και Άμφισσας- Εργασία πεδίου με στόχο την σύνδεση των μύθων με την γεωλογία, με θέμα: ” Η Γεωμυθολογία στην Ελλάδα, στην Ευρώπη, στον κόσμο…”

Στο σεμινάριο συμμετείχε, η ομάδα-στόχος, εκπαιδευτικοί, τοπικοί φορείς και κάτοικοι της περιοχής (80 άτομα)Ο στόχος της συνεδρίασης ήταν, η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης και η ανταλλαγή γνώσης και πληροφορίας μεταξύ των εταίρων.

ΘΕΜΑΤΑ του ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ ΣΤΗΝ ΣΤΥΛΙΔΑ την 1η Δεκεμβρίου 2006.

«Η Γεωμυθολογία στην Ελλάδα, στην Ευρώπη, στον κόσμο ….», Μαρκατσέλης Ευάγγελος, υπεύθυνος του ΚΠΕ Στυλίδας. “Μύθοι και περιβαλλοντική εκπαίδευση”, Πανάγου Αθανάσιος αν .υπεύθυνος του ΚΠΕ Άμφισσας “Ενημέρωση στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Grundtvig 2 GEOMYTHOLOGY”, Παπαγεωργίου Μαρίνα, συντονίστρια του προγράμματος. «Η Γεωμυθολογία στην Κύπρο», Ευτυχίου Εύη, ερευνήτρια- Οικογνωσία, κέντρο έρευνας και περιβαλλοντικών μελετών, εταίρος στην Κύπρο. “Μύθοι και γεωλογία στη Λιθουανία”, Aldona Droseikiene γενική γραμματέας της Λιθουανικής ένωσης σκλήρυνσης κατά πλάκας, στη Λιθουανία. “Προϊστορική κατοίκηση στη Φθιώτιδα “, Δημάκη Σοφία, αρχαιολόγος. "Κλιματολογικές αλλαγές και αλλαγές των ακτογραμμών, στην προϊστορία ” Μπαντέκας Ιωάννης, Γεωλόγος, υπ. Δρ.Πανεπιστημιου Αθήνας. “Αλλαγές του Γεωπεριβάλλοντος στο πρόσφατο γεωλογικό παρελθόν”, Φουντούλης Ιωάννης, καθηγητής Πανεπιστήμιου Αθήνας, εταίρος.Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2006. Εργασία πεδίου σε ομάδες, στην διαδρομή Δελφοί - Λιβάδι - Κωρύκειον Άνδρο, δολίνες Παρνασσού . Γεωλογικά φαινόμενα (ρωγμές, δολίνες από την περίοδο των παγετώνων κ.λπ.), βιοποικιλότητα, περιβαλλοντικά προβλήματα από τα μεταλλεία και τον τουρισμό , προτάσεις διαχείρισης. Επίσκεψη στους Δελφούς, «τον ομφαλό της γης», όπως πίστευαν οι αρχαίοι Έλληνες.
2η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ, 12-17 ΜΑΡΤΊΟΥ 2007.
Η δεύτερη συνάντηση, πραγματοποιήθηκε στην Κύπρο.
-Εργασία πεδίου στα γεωμορφώματα του όρους Τρόοδος, στα αρχαία και σύγχρονα ορυχεία χαλκού και αμιάντου της Κύπρου, στο όρος Τρόοδος, στο φαράγγι της Κακαρίστρας . Επίσκεψη στο Αρχαιολογικό μουσείο Λευκωσίας , στο κάστρο της Λεμεσού, στο Κούριον αμφιθέατρο και μουσείο, στην πέτρα του Ρωμιού, το λιμάνι της Πάφου και το κάστρο.
Σεμινάριο στις εγκαταστάσεις του Intercollege, και το περιβαλλοντικό κέντρο του όρους Τρόοδος. Οι παρουσιάσεις όλων των συνεργατών είχαν σαν στόχο την παρουσίαση του προγράμματός και την ενημέρωση σε βασικά ζητήματα σχετικά με την Γεωμυθολογία στην Ευρώπη και στην Κύπρο ειδικότερα
ΘΕΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ, ΣΤΙΣ 14 ΜΑΡΤΙΟΥ 2007 ΣΤΗ ΛΕΥΚΩΣΙΑ
«Γεωμυθολογία στην Ελλάδα, στην Ευρώπη, στον κόσμο», Παπαγεωργίου Μαρίνα συντονίστρια του προγράμματος, ΚΠΕ Στυλίδας, “Η περιβαλλοντική εκπαίδευση, ένας μοχλός για την αειφορική ανάπτυξη” Ευαγγ. Μαρκατσέλης υπεύθυνος του ΚΠΕ Στυλίδας “Μια Γεωμυθολογική προσέγγιση του αρχαίου πολιτισμού”, Μαριολάκος Η. ομ. καθηγητής Πανεπιστήμιου Αθήνας “Οι Γεωπεριβαλλοντικές αλλαγές στο πρόσφατο γεωλογικό παρελθόν”, Φουντούλης Ιωάννης, καθηγητής Πανεπιστήμιου Αθήνας . ” Η Λιθουανική ιστορία στους μύθους”, Aldona Droseikiene, Droseikiene γενική γραμματέας της Λιθουανικής ένωσης σκλήρυνσης κατά πλάκας “Γεωμυθολογικά μονοπάτια στην Κύπρο” Πιεραντόνιο Παπάζογλου, λειτουργός περιβάλλοντος, Οικογνωσία. «Η γεωλογία της Κύπρου» από τον κ. Γ. Κωνσταντίνου, γεωλόγο τεως δ/ντη της Γεωλογικής Επισκοπής «Τοπικές Αντιλήψεις για τα απολιθωμένα κόκαλα των μεγάλων προϊστορικών θηλαστικών της Κύπρου» Ελεύθεριος Χατζηστερκώτης, Λειτουργός Θήρας και Πανίδας, Υπουργείο Εσωτερικών και Ειδικός Επιστήμονας, Τμήμα Βιολογικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Κύπρου
3η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ 4-9 ΙΟΥΝΙΟΥ 2007.
Η τρίτη συνάντηση περιείχε τρεις δράσεις.Η πρώτη ήταν η συνάντηση των συντονιστών του προγράμματος για την διαχείριση του προγράμματος και την υποβολή του ετήσιου απολογισμού.-Η δεύτερη δράση, περιελάμβανε οργανωμένες περιηγήσεις στην παλαιά πόλη της Vilnius και το Kaunas, εργασία πεδίου στο Kernave , Trakai,, στις θίνες της Βαλτικής στην Palanga (το διάσημο θέρετρο της Λιθουανίας πλούσιο σε μύθους ) και στην Nerija ( lagoon, η μεγάλη λιμνοθάλασσα των χωρών της Βαλτικής )-Η τρίτη δράση περιελάμβανε Διάσκεψη- Σεμινάριο.Στο τέλος της επίσκεψης η Λιθουανική ένωση σκλήρυνσης κατά πλάκας, είχε προγραμματίσει διάσκεψη στο πάρκο Belmondo (κοντά στην Vilnius) μαζί με την ομάδα-στόχο (άτομα με πολλαπλή σκλήρυνση) Η διάσκεψη ήταν πολύ σημαντική γιατί οργανώθηκε την ίδια μέρα που όλες οι Ευρωπαϊκές χώρες γιορτάζουν “την ημέρα χωρίς σκλήρυνση κατά πλάκας”. Πάνω από 150 άνθρωποι συμμετείχαν στην διάσκεψη.
ΘΕΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ στις 8 Ιουνίου 2007 ,Vilnius
«Χαιρετισμός και ενημέρωση», Aldona Droseikiene, γενική γραμματέας της ένωσης « Η Γεωμυθολογία στην Ελλάδα, στην Ευρώπη στον κόσμο…» Μαρίνα Παπαγεωργίου,συντονίστρια του προγράμματος, ΚΠΕ Στυλίδας Ελλάδα
«Τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, ένας μοχλός στη βιώσιμη ανάπτυξη»Ευάγγελος Μαρκατσέλης, υπεύθυνος του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Στυλίδας Ελλάδα «Γεωμυθολογική προσέγγιση των εργασιών του Ηρακλή» Μαριολάκος Ηλίας, ομ. καθ. γεωλογίας, Πανεπιστήμιο Αθήνας. «Κλιματολογικές μεταβολές και αλλαγές της στάθμης της θάλασσας στη Μεσόγειο», Ιωάννης Μπαντέκας Γεωλόγος, υπ. Διδάκτωρ και Ιωάννης Φουντούλης επ. καθηγητής Πανεπιστήμιο Αθήνας «Κύπρος- Αφροδίτη, (Venus) Επιστήμη, Ιστορία και Μύθοι», Γιώργος Κωνσταντίνου, Κέντρο Περιβαλλοντικών μελετών «Λιθουανικές ρίζες : Ιστορία, μύθοι, θρησκεία», Jonas Trinkunas, τhe President of the Congress of Ethnic-religion in the World Sigitos Jakubonienes, θέατρο “Eternity circle”Banquet

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου